Verkligheten är inte allt i livet

När världen och verkligheten är osäker och kall söker sig människor till trygga platser för att leva och bo. En sådan plats är Lovisa. Här finns många nyinflyttade familjer. Bland dem aktiva konstnärer inom olika områden. Vilken stark energi, vilken ärlig vilja att bidra till vårt kulturliv det finns bland de här personerna. Tänk om vi kunde ta vara på den energin, den goda viljan innan det är för sent? En liten stad med tomma gator och torg är en mardröm för stadens företagare. Men nu har det visat sig att lugnet och småskaligheten lockar nya invånare till vår stad. Lugnet, samt ryktet om att Lovisa är en kulturstad!

Här finns konstnärer med vilja att bidra till den här lilla stadens väl med sina nätverk, sin skaparkraft och kunskap. Kultur ger sist och slutligen mycket mer än den tar. Livskvalitet, framtidstro och pengar. Den ger liv på våra gator och torg, i restauranger och butiker. Kan det verkligen finnas personer i stadens ledning som ännu inte förstår det här? Att man måste satsa för att vi inte ska förlora de här begåvade människorna till andra orter? En ny idrottshall och ett nytt bibliotek/ kulturcentrum borde inte ställas mot varandra, utan komplettera varandra. Att få leva bland människor som bekräftar och förstärker vår skapande förmåga är nödvändigt för det kreativa flödet, viktigare än pengar. Varför skulle vi annars köra hundratals kilometrar i ur och skur från avlägsna byar för kulturens skull?

I Finland har vi en lag som säger att varje kommun bör ha ett bibliotek. I 150 års tid har vi haft bibliotek som byggt upp civilisationen och upprätthållit allmänbildningen. Vi har fått låna och läsa av hjärtats lust. Alla filialbibliotek, bybornas samlingsplatser, behövs i de här tiderna. Ett nytt biblioteks – och kulturhus, en öppen plats i en trivsam stad, ger oanade möjligheter. Ett livskraftigt hus med program som lockar besökare att koordinera konserter med cafébesök och uppköp, gynnar företag och stadens välmående. En plats för betydelsefulla möten motverkar ensamhet och befrämjar allt det som en stad vill locka med. Det kommer att byggas i centrum och från centrum är det lika långt ut till byarna som det är från byarna till centrum. När människor är beredda att ställa upp för att få stadskärnan levande borde staden smida medan järnet är varmt. Nu är verkligheten den att det inte finns pengar.

Men verkligheten är inte allt här i livet.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *